اخبار اخبار

testttt

test

حب على(عليه ‏السلام) در قرآن

  قرآن سخن پيامبران گذشته را كه نقل مى‏‌كند، مى‏‌گويد همگان گفتند:«ما از مردم مزدى نمى‏‌خواهيم، تنها اجر ما بر خداست‏». اما به پيغمبر خاتم(ص) خطاب مى‏‌كند:

  «قل لا اسألكم عليه اجرا الا المودة فى القربى»(1) .

  بگو  از شما مزدى را درخواست نمى‏‌كنم مگر دوستى خويشاوندان نزديكم.

  اينجا جاى سؤال است كه چرا ساير پيامبران هيچ اجرى را مطالبه نكردند و نبى اكرم(ص) براى رسالتش‌ مطالبه مزد كرد، دوستى خويشاوندان نزديكش را به‌عنوان پاداش رسالت از مردم خواست؟

  قرآن خود به اين سؤال جواب مى‏‌دهد: «قل ما سألتكم من اجر فهو لكم ان اجرى الا على الله(2)  ؛ بگو مزدى را كه درخواست كردم چيزى است كه سودش عايد خود شماست. مزد من جز بر خدا نيست».

  يعنى آنچه را من به عنوان مزد خواستم عايد شما مى‏‌گردد نه عايد من. اين دوستى كمندى است ‏براى تكامل و اصلاح خودتان. اين اسمش مزد است و الا در حقيقت‏ خير ديگرى است كه به شما پيشنهاد می‌كنم، از اين نظر كه اهل البيت و خويشان پيغمبر مردمى هستند كه گرد  آلودگى نروند و دامنى پاك و پاكيزه دارند، محبت و شيفتگى آنان جز اطاعت از حق و پيروى از فضايل نتيجه‌‏اى نبخشد و دوستى آنان است كه همچون اكسير، قلب ماهيت مى‏‌كند و كامل ساز است.

  مراد از«قربى‏»هر كه باشد مسلماً از برجسته‏‌ترين مصاديق آن على عليه السلام است. فخر رازى مى‌‏گويد: «زمخشرى در كشاف روايت كرده:«چون اين آيه نازل گشت، گفتند: يا رسول الله! خويشاوندانى كه بر ما محبتشان واجب است كيانند؟ فرمود:على و فاطمه و پسران آنان».

  از اين روايت ثابت مى‌‏گردد كه اين چهار نفر «قرباى‏» پيغمبرند و بايست از احترام و دوستى مردم برخوردار باشند، و بر اين مطلب از چند جهت مى‌‏توان استدلال كرد:

1. آيه الا المودة فى القربى.

2. بدون شك پيغمبر فاطمه را بسيار دوست مى‌‏داشت و مى‏‌فرمود:«فاطمه پاره تن من است. بيازارد مرا هر چه او را بيازارد» و نيز على و حسنين را دوست مى‏‌داشت، همچنانكه روايات بسيار و متواتر در اين باب رسيده است. پس دوستى آنان بر همه امت واجب است.(3)

 

  پى‏‌نوشتها:

1. شورى/23.

2. سبا/47.

3. محبت پيغمبر نسبت‏ به آنان جنبه شخصى ندارد، يعنى تنها بدين جهت نيست كه مثلاً فرزند يا فرزندزاده او هستند، و اگر كسى ديگر هم به جاى آنها مى‏‌بود پيغمبر آنها را دوست مى‏‌داشت. پيغمبر از آن جهت آنها را دوست مى‏‌داشت كه آنها فرد نمونه بودند و خدا آنها را دوست مى‏‌داشت و الا پيغمبر اكرم فرزندان ديگرى هم داشت كه نه او با آنها به اين شكل محبت داشت و نه امت چنين وظيفه‌‏اى داشتند.

4.اعراف/158.

5. احزاب/21.

6. التفسير الكبير فخر رازى،ج‏27/ص‏166،چاپ مصر.

      منبع:برگرفته از مجموعه آثار استاد شهید مطهری، جلد 16، صفحه 278(پایگاه اطلاع‌رساني حوزه)

همایش بزرگداشت سالروز شهادت استاد مطهری با عنوان «نقش شهید مطهری در تحول علوم اسلامی»
همایش بزرگداشت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری  روز چهارشنبه 13 اردیبهشت از ساعت 9 تا 13 در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.در این همایش که شماری از دانشجویان،طلاب و استادان حوزه و دانشگاه حضور داشتند، نقش شهید مطهری در تحول علوم اسلامی بررسی شد.

آیت الله امامی کاشانی تولیت مدرسه عالی شهید مطهری در این همایش با تجلیل از مقام شامخ شهید مطهری، فرمودند: استاد مطهری در راه خدمت به نسل جوان و روشن کردن این نسل تلاش بسیاری کرد.
ایشان با بیان این که شهید مطهری در فهم مطالب دقت می کرد و به آن اهمیت بسیاری می داد،اظهارداشتند:آن استاد گرانقدر در تعلیم،تربیت و طبخ غذای فکر استاد بود و نسل جوان باید از ایشان الگو بگیرند.
ایشان ابراز امیدواری کرد با حرکتی که نسل جوان در خودسازی و پیشرفت در عرصه های مختلف آغاز کرده است،نظام جمهوری اسلامی همچنان با اقتدار به پیش برود.

در ادامه حجت‌الاسلام محقق‌داماد، از اساتید دانشگاه شهید مطهری به ایراد سخن پرداختند و گفتند: معلم يكي از مظاهر نام‌هاي خداوند است كه نه در قرآن و نه در جاهاي ديگر اين نام بر خداوند ناميده نشده است.
 
ایشان با بيان اينكه اين سوال كه معلم مظهر كدام نام خداوند است، افزود: معلم مظهر نام رب است؛ رب به معناي مربي بوده و خداوند مربي و معلم است.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: كلمه تعليم صفت خداوند و وصف نام پروردگار است.
 
حجت الاسلام محقق‌داماد با بيان اينكه معلمان بزرگي در اينجا تدريس كرده‌ و به حكمت رسيده اند، اضافه كرد: مدرسه عالي شهيد مطهري كه در زير الطاف الهي توانست به اينجا برسد، جايگاه حكمت الهي بوده و هست.
 
رئيس گروه حقوق دانشگاه عالي شهيد مطهري اظهار داشت: هديه من به حضار اين حديث است: ابوعلي‌سينا در مقدمه جلد ششم كتاب اسفار گفت: يكي از چيزهايي كه خداوند به پدر ما آدم وحي كرده اين است كه كساني كه استباط كننده دانش‌ هستند از آنهايي كه زمين را آباد مي‌كنند در نزد من محترم‌ترند و كساني كه با دانش آدمي كار مي‌كنند و از اعماق چاه‌هاي معارف، علوم جديدي بيرون مي‌آورند نيز نزد من مقامي بالاتر دارند.

ایشان با بيان اينكه شهید مطهري نقطه عطف علم الهيات در كشور است، افزود: شهيد مطهري متحول‌كننده علوم الهي در زمان خود و در كشور بود و امروز كشور ما در مقايسه با كشورهاي مصر، مراكش، تركيه و عراق در علم الهيات چنان پيشرفته كرده كه قابل مقايسه با كشورهاي اسلامي نيست.

محقق‌داماد با اشاره به اينكه مطهري عامل تحول علوم انساني شد، ادامه داد: ‌شهید مطهري در مباحث فلسفي ورود كرد و دانش فلسفه اسلامي را مورد توجه قرار داد؛ وي عقل الهي را در لابه‌لاي كتاب‌هاي خود آورده كه اين نشان‌دهنده تخصص و تحول اين استاد بزرگ است.

سردبير فصلنامه فرهنگستان علوم گفت: ما به عنوان طلبه بايد درس معلمي، احترام به استاد و ارزش مقام معلم را از شهيد مطهري بياموزيم؛ شهيد مطهري با وجود اينكه از نظر سياسي با استادان خود اختلاف سليقه داشت، اما دست تمام استادان خود را مي‌بوسيد.
 
عضو هيئت داوران خبرگان در پايان با بيان اينكه اين مدرسه تحقق هدف مطهري بوده است، خاطرنشان كرد: با همت آيت‌الله امامي كاشاني و محققان و پژوهشگران باعث شد كه اين مدرسه امروزه به اين درجه علمي خود برسد.

استاد ابراهيم ديناني، مدرس علوم حوزوي نيز در ادامه اين مراسم گفت:‌ معلم بدون شناخت ماهيت علم معنايي ندارد و در عالم، والاتر از شناخت علم، عامل ديگري نيست.

وي با بيان اينكه شناخت الهي قبل از شناخت علم قرار گرفته است، افزود: نخستين معلم هستي خداوند است و اولين متعلم آدم بود كه خداوند تمام اسما را به آدم آموخت.

ديناني در خصوص علم اسما ادامه داد:‌ اسما يعني اينكه خداوند امكانات هستي را به انسان داده و كل هستي رحمت است؛ به اين معنا كه خداوند كل هستي را در وجود پيامبر اكرم (ص) قرار داده است.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه اضافه كرد: تعليم، معلم و متعلم در حوزه دانشگاه و آگاهي معنا گرفته و بزرگ‌ترين آشيانه خداوند انديشه انسان است.

وي با بيان اينكه انديشه ميزان مي‌سازد، گفت: قدرت انديشه در متحول كردن يك جامعه جهاني موثر است.
 
ایشان يادآور شدند: آدمي كه هيچ احساس مسئوليتي نكند، حيواني بيش نيست؛ انسان‌ها در ذات مسئول هستند كه اين دليلي بر مكلف و مختار بودن انسان است.

در ابتدای همایش نیز از پرتال جامع دانشگاه شهید مطهری رونمایی شد. و
در پایان نیز از 120 دانشجوی برتر و نخبه دانشگاه شهید مطهری در مراکز تهران،مشهد،یزد و زاهدان با اهدای جوایزی تقدیر شد.
راه اندازی آزمایشی سیستم اتوماسیون آموزشی دانشگاه شهید مطهری

  
 نرم افزار اتوماسیون آموزشی گلستان به صورت آزمایشی در شبکه اینترنت راه اندازی گردید. اساتید و دانشجویان گرامی می توانند به زودی تمام امور آموزشی خود را از طریق این سامانه پیگیری نمایند. اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد. 

  

نمایش 169 - 166 از 169 نتیجه
تعداد در هر صفحه 5
از 34