اخبار اخبار

برگزاری طرح تابستانی پژوهشی- تربیتی

تعریف و ضرورت طرح:

منظور از طرح تابستان پژوهشی و تربیتی آن است که در فرصت تعطیلات تابستان که برای طلاب و دانشجویان مدرسه فراغتی ایجاد می شود، معاونت­های پژوهش، امورطلاب و دانشجویی با همکاری معاونت­های آموزش و اداری و مالی با برنامه ریزی مناسب پژوهشی و تربیتی این اوقات را مثمر ثمر سازند.

 

در توجیه ضرورت این طرح باید گفت:

از آنجا که طلاب و دانشجویان به دلیل حجم زیاد فعالیت­های آموزشی در طول سال تحصیلی فرصت پرداختن به برخی مسائل پژوهشی و تربیتی ندارند، تابستان بهترین فرصتی است که می شود به این مهم پرداخت و زمینه رشد علمی و تربیتی افراد را بیش از پیش فراهم ساخت.

 

اهداف:

1.      ایجاد زمینه آشنایی طلاب و دانشجویان با کار تحقیقی و پژوهشی

2.      استعدادیابی افراد برای انجام فعالیت­های پژوهشی

3.      تولید آثار علمی با هدف تبلیغ و نشر معارف اسلامی

4.      ایجاد فضای دوستی و صمیمیت و تقویت روحیه پژوهش و ایجاد نشاط روحی و معنوی در بین طلاب و دانشجویان

 

برنامه­ ها:

1.      انجام دو پروژه تحقیقاتی تحت عنوان­ های:

الف ـآرمانشهر مطهری، با هدف بازخوانی آثار استاد مطهری و ارائه آن در قالب جامعه و شهر مطلوب دینی

ب ـ عاشورا پژوهی، با هدف آشنا ساختن طلاب و دانشجویان با تاریخ، اهداف و درس­های قیام عاشورا و تولید یک مجموعه کتاب جهت استفاده مبلغین اسلامی در ماه محرم.

 

2.      برگزاری کارگاه پژوهشی با هدف آشنا ساختن طلاب و دانشجویان با روش تحقیق و پژوهش

3.      ایجاد یک کتابخانه باز تحت عنوان کتابخانه استاد مرعشی شوشتری با بهره گیری از کتب اهدایی ایشان

4.      اجرای برنامه­ های معنوی و ورزشی، از قیبل کلاس اخلاق، استخر، کوهنوردی، فوتسال و...

 

 

زمان اجرا:1/5/91 لغایت 20/6/91

مکان:مدرسه عالی شهید مطهری واحد تهران ـ برادران

مجری طرح:معاونت­­ های پژوهش و امورطلاب مدرسه عالی

 

.

متن کامل خطبه های نماز جمعه تهران به امامت آیت الله امامی کاشانی در تاریخ 3 آذر

خطبه­ های نماز جمعه تهران در تاريخ 3 آذر  1391

خطبه اول:

قال الله العظيم في کتابه الکريم: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمين»[1]

خودم و همه عزيزان را به ورع و تقوا توصيه مي­کنم و از خداي متعال براي يک يک عزيزان و نمازگزاران اجتناب از گناه و توجه به خدا را خواستارم زيرا گناه زندگي انسان، دنيا و آخرت انسان را تباه مي­کند.

حادثه عاشورا حادثه­اي است که باطن و ظاهري دارد، باطن عاشورا نامحدود و ظاهر آن محدود است. ظاهر واقعه عاشورا، روز عاشورا بود که امام حسين(ع) و 72 تن از يارانش در کمتر از يک روز به شهادت رسيدند. اين حادثه که با آن مقدمات و اسارت خاندان اهل بيت همراه بود از نظر مکان و زمان محدود است اما از نظر باطن نامحدود است البته نامتناهي بودن گاهي آشکار مي­شود مثل اينکه خداي متعال روضه حضرت سيدالشهداء را براي آدم ابوالبشر مي­خواند و يا امام عصر ارواحنا له الفداء در روزي که قيام می­کند شهادت امام حسين(ع) و عاشورا را مطرح مي­کند و يا فاطمه زهرا(س) در محشر سخناني دارد که خدايا حسين را با همان وضعي که روز عاشورا بود به ما نشان بده. پس از نظر زمان امام حسين(ع) در ازل و ابد مطرح است ولي باز هم اين کم است. امروز روز هشتم ماه محرم است و اين روز اختصاص به حضرت علي اکبر دارد و سنّت بر اين شده است که نام آن حضرت در اين روز برده شود. بنده آيه شريفه­ای که از زبان امام حسين(ع) در حق حضرت علي اکبر خوانده شد را توضيح کوتاهي مي­دهم. وقتي حضرت علي اکبر به طرف ميدان حرکت کردند «فنادي رفع صوته» امام حسين(ع) با صداي بلند اين آيه کريمه را تلاوت نمودند «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمين» معنای آن اينست: خداوند برگزيد انسانهايي را بر روي زمين که مصطفاي خدا بودند برگزيده عالمند و ممتازند از اول تا آخر ممتازند با يک سري اختلافات هستند ولی در صفات مشابه­اند اما با تفاوتهاي کم و زياد. اول آدم ابوالبشر است. دوم نوح شيخ الانبياء است که سرّ انتخاب اين لقب اينست که عمرش از همه طولاني­تر بوده و 950 سال نبوت داشته است. سوم ابراهيم ابوالانبياء است براي اينکه حدود هزار پيامبر از نسل ابراهيم بودند و لذا به عنوان ابوالانبياء نام گرفته است. در آل ابراهيم برجسته­ترين شخص رسول اکرم(ص) است و آل عمران پدر مريم کبري  است.

اين آيه کريمه­اي که در روز عاشورا امام حسين(ع) در لحظه حرکت حضرت علي اکبر به ميدان تلاوت مي­کنند يعني چه؟ يعني اين همان ذريه ابراهيم است و از آنهايي است که خدا او را برگزيده است برگزيد يعني چه؟ يعني يک سيري داشت که اين سير را ما نمي­فهميم. از جمله آنها توحيد است حضرت علي اکبر در چه پايه­اي از معرفت و توحيد بوده است؟ آيا شهادت او به اسماء الحسني رسيده است يا شهادت او از اسماء الحسني عبور کرده است يا از صفات خدا هم عبور کرده و در مقام احديت و ذات رسيده است نکته اينجاست:

يک شهادت نمي­تواند عالم را فرا بگيرد ازل و ابد را بگيرد و دلها را قبضه کند مگر اينکه از آن باطن برخوردار باشد البته در روز عاشورا از حضرت علي اکبر چيزهايي ديده مي­شود و خيلي هم اوج مطلب را به انسان نشان نمي­دهد مثل اين قطعه تاريخ مکّه وقتي امام حسين آيه «انا لله و انا اليه راجعون» را در منطقه­ بنی مقاتل که از آن عبور مي­کردند عرض کرد حضرت علي اکبر فرمود چه شده؟ حضرت فرمود من کمي خوابم برد خواب ديدم که داريم مي­رويم و منادی ندا داد: «الْقَوْمُ يَسِيرُونَ وَالْمَنَايَا تَسِيرُ إِلَيْهِمْ» اين قوم می­روند درحاليکه مرگ و مصائب با آنها مي­رود. سؤالي که حضرت علي اکبر کرد اين بود مگر ما بر حق نيستيم؟ پس اگر برحقيم هيچ ابايی از مرگ نداريم «يَا أَبَتِ لَا أَرَاكَ اللَّهُ سُوءاً أَ لَسْنَا عَلَى الْحَقِّ؟ فَإِنَّنَا إِذاً مَا نُبَالِي أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّينَ» امام حسين(ع) دعايش کرد به او فرمود خدا تو را جزا دهد «جَزَاكَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ خَيْرَ مَا جَزَى وَلَداً عَنْ وَالِدِه»

«...ثُمَّ قَامَ الْحُسَيْنُ ع مِنْ عِنْدِهِ حَتَّى دَخَلَ رَحْلَهُ وَ لَمَّا كَانَ فِي آخِرِ اللَّيْلَةِ أَمَرَ فِتْيَانَهُ بِالِاسْتِقَاءِ مِنَ الْمَاءِ ثُمَّ أَمَرَ بِالرَّحِيلِ فَارْتَحَلَ مِنْ قَصْرِ بَنِي مُقَاتِلٍ. فَقَالَ عُقْبَةُ بْنُ سِمْعَانَ فَسِرْنَا مَعَهُ سَاعَةً فَخَفَقَ ع وَ هُوَ عَلَى ظَهْرِ فَرَسِهِ خَفْقَةً ثُمَّ انْتَبَهَ وَ هُوَ يَقُولُ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ فَفَعَلَ ذَلِكَ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثاً فَأَقْبَلَ إِلَيْهِ ابْنُهُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ فَقَالَ مِمَّ حَمِدْتَ اللَّهَ وَ اسْتَرْجَعْتَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي خَفَقْتُ خَفْقَةً فَعَنَّ لِي فَارِسٌ عَلَى فَرَسٍ وَ هُوَ يَقُولُ الْقَوْمُ يَسِيرُونَ وَ الْمَنَايَا تَسِيرُ إِلَيْهِمْ فَعَلِمْتُ أَنَّهَا أَنْفُسُنَا نُعِيَتْ إِلَيْنَا فَقَالَ لَهُ يَا أَبَتِ لَا أَرَاكَ اللَّهُ سُوءاً أَ لَسْنَا عَلَى الْحَقِّ قَالَ بَلَى وَ اللَّهِ الَّذِي مَرْجِعُ الْعِبَادِ إِلَيْهِ فَقَالَ فَإِنَّنَا إِذاً مَا نُبَالِي أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّينَ فَقَالَ لَهُ الْحُسَيْنُ ع جَزَاكَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ خَيْرَ مَا جَزَى وَلَداً عَنْ وَالِدِهِ».[2]

من درباره اين جمله هم توضيحي عرض کنم

حديثي از پيامبر(ص) است:

«قَالَ النَّبِيُّ (ص) الْوَلَدُ سَيِّدٌ سَبْعَ سِنِينَ وَ عَبْدٌ سَبْعَ سِنِينَ وَ وَزِيرٌ سَبْعَ سِنِينَ فَإِنْ رَضِيتَ خَلَائِقَهُ لِإِحْدَى وَ عِشْرِينَ سَنَةً وَ إِلَّا ضُرِبَ عَلَى جَنْبَيْهِ فَقَدْ أَعْذَرْتَ إِلَى اللَّه»[3]

فرزند در خانه تا 7 سال اول آقاست يعني پدر و مادر تا هفت سالگي بايد به حرفهايش گوش دهند به او حکومت نکنند، اما در هفت سال دوم برعکس مي­شود، در هفت سال اول بچه سيد است در هفت سال دوم فرزند عبد است و بايد گوش به حرف پدر و مادر بدهد و در هفت سال بعد يعني تا بيست و يک سالگي يار و کمک والدين است. اين معيار اساسي است.

 در کربلا حضرت علي اکبر هفده ساله يا هجده ساله است و وزير امام حسين(ع) است و امام حسين او را دعا مي­کند مي­فرمايد خدا به تو جزا بدهد آن جزايي که از پدر به فرزند داده مي­شود فرزندان عزيز پسران و دختران جوانان توجه کنيد يکي از چيزهايي که در سعادت شما در دنيا و آخرت نقش دارد دعاي پدر و مادر است. اينکه شما به پدر و مادر خير برسانيد، پدر و مادر را کمک کنيد و در راه درست به آن چيزي که به شما مي­گويد عمل کنيد. کاري نکنيد که دعاي خير پدر و مادر در حق شما مستجاب نشود و آنها از شما دلگير شوند.

به ادامه بحثم بپردازم. علي اکبر اين سؤال را از پدر کرد و پدر چنين جواب داد ولي اين اصلاً عمق و عظمت را نشان نمي­دهد ولي «ان الله اصطفي» را نشان مي­دهد يا در توصيف علي اکبر چند جمله شبيه به هم آمده است: حضرت سيدالشهداء می­فرمايد: من شخصي را فرستادم جواني را که «اشبه الناس خلقاً و خلقاً  و منطقاً برسول الله» چهره و قيافه­اش شبيه پيامبر است اين موضوع ارثي است و مهم نيست اما کلمه «منطقاً» يعني آهنگ علي اکبر، آهنگ پيامبر(ص) بوده است و لذا وقتي حضرت در راه براي نماز ايستاد و لشکر حر آنجا بودند و اقتدا به حضرت کردند امام حسين(ع) فرمود علي جان تو اذان بگو. شايد امام حسين(ع) مي­خواست صداي ايشان که شبيه صدای پيامبر اکرم را همه بشنوند که اين چه کسي است يا صبح روز عاشورا به نقل از کتاب سيد بن طاووس است که به دليل اينکه آب در شب عاشورا تمام شده بود در روز عاشورا با خاک تيمم کردند و به نماز جماعت ايستادند. حضرت امام حسين(ع) باز فرمودند: علي جان تو اذان بگو صداي علي اکبر در خيمه­ها پيچيد براي اصحاب خيلي جانگداز بود که در روز عاشورا صداي پيامبر را می­شنيدند. باز اين توارث است. اما اينکه از نظر خلق شبيه پيامبر است هر فرزندي چنين نيست اين يک عنايت خاصي به اوست پيامبر اکرمي که در روايت آمده که خلقش خلق قرآن بود اين مسئله خيلي عميق است و نمی­توان متوجه اين موضوع شد.

در کتابي داستانی درباره مرحوم آقاي سيد علي قاضي که خدا رحمتش کند نوشته شده است. اين استاد مرحوم علامه طباطبايي(ره) نقل مي­کند که من در تمام قسمتهاي صحن مطهر حسين(ع) خوابيده­ام هر شب در يکجا بيتوته مي­کردم هيچ جا از زمين اين صحن نبوده که جا باشد و من در آنجا نخوابيده باشم مگر آنکه چنان جمعيت زياد بوده که من نتوانسته باشم آنجا بخوابم. من روي زمين مي­خوابيدم و عبايم را روي خود و عمامه­ام زير سرم مي­گذاشتم آن وقت اين غزل حافظ را مرتب زمزمه کرده ومرتب گريه مي­کردم:

شاه شمشاد قدان خسرو شيرين دهنان              که به مُژْگان شکند قلب همه صف شکنان

منظور حافظ از «شمشادقدان» راسخون در علم هستند. خسرو شيرين دهنان کساني بودند که داراي علم لدني بودند يعني علمشان علم خاصي بود دهان شيرين بوده است انديشه و راه شيرين بوده است با يک مژه­اش همه کساني که از خود دم مي­زنند را کمرنگ مي­کند تا مي­رسد به اين بيت:

با صبا در چمن لاله سحر مي­گفتم                             که شهيدان که ­اند اين همه خونين کفنان

گفت حافظ من و تو محرم اين راز نه ايم          از مي لعل حکايت کن و شيرين دهنان

«صبا» اصطلاحي در عرفان است و منظور تجلّي خداوند است که در سحر هم معمولاً با باد سحر است آنهايي که به جايي رسيدند از سحر رسيدند. وارد اين وادی باطن مشو که نمي­تواني بفهمي. فقط از مي و لعل بگو. بگو اينها چقدر عاشق و با خدا بودند. اينها چقدر در راه خدا فداکاري کردند. بگو در روز عاشورا علي اکبر که از ميدان برگشت آمد جلوي پدر و گفت پدرجان جنگيده­ام، خيلي خسته شده­ام، مي­شود يک خرده آب به من بدهي. امام حسين فرمود علي جان زبانت را بيرون بياور زبانش را مکيد انگشتر را از دست مبارکش درآورد و گذاشت در دهان علي اکبر  و فرمود اين انگشتر من را بمک و بسوي دشمن برگرد

«قال يا بني يعز على محمد و على علي بن أبي طالب و علي أن تدعوهم فلا يجيبوك و تستغيث بهم فلا يغيثوك يا بني هات لسانك فأخذ بلسانه فمصه و دفع إليه خاتمه و قال امسكه في فيك و ارجع إلى قتال عدوك فإني أرجو أنك لا تمسي حتى يسقيك جدك بكأسه الأوفى شربة لا تظمأ بعدها أبدا»[4]      

محتشم هم مي­گويد:

 بودند ديو و دد همه سيراب و مي­مکيد   خاتم ز قحطِ آب سليمان کربلا

اينکه علي اکبر چه عمقي از ولايت دارد را ما نمي­فهميم، اينکه در باطن عالم چه خبر است را نمي­دانيم، اينکه در عالم غيب ملائکه در فغان هستند را نمي­فهميم، اينها بستگي به اين دارد که علي اکبر در چه مرحله­اي است. به قول حافظ من و تو محرم اين راز نيستيم. شهيد در کربلا زياد است زهير و بُرير هم شهيد بودند ولي مقامات و سير و سلوکها خيلي متفاوت است. حميد بن مسلم مي­گويد علي اکبر بر روي زمين افتاد من ديدم دو نفر از خيمه­ها بيرون آمدند يکي سواره و يکي پياده. سواره، حسين بود و پياده، عمه­اش بود. من ديدم امام حسين روي زمين نشست سر علي را بر دامن گرفت و خون را از دهان علي پاک کرد يکدفعه ديد علي به مقابلش نگاه مي­کند عرض کرد: «هذا جدي رسول الله» پدر! اين پيامبر است جام آب برايم آورده است يک ناله­اي زد و روحش از بدن جدا شد. خدايا به حق علي اکبر به جوانان ما تقوا عنايت فرما.

 

خطبه دوم:

خودم و عزيزان را به دوري از گناه توصيه مي­کنم.

خطبه اول چند دقيقه بيشتر شد. سعي مي­کنم خطبه دوم را کوتاهتر کنم. امام حسين(ع) در راه که حرکت مي­کرد اين جمله را چند جا فرموده­اند. به حضرت می­فرمودند شما اين راه را نرو حضرت فرموده است: «إِنَّ رَبِّي عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ»[5] خداي بر راه راست است من هم بر راه راستم. حضرت فرمود مرا دعوت مي­کنيد که با يزيد بيعت کنم مورخين ما نوشته­اند در راه کربلا امام حسين(ع) به هيچ طرف نگاه نمي­کرد و مستقيم راه خود را ادامه مي­داد.

 قيام امام حسين شفاف بود که اين خود بحث ديگريست. اما بنده اين جمله را براي بيان چند نکته از مسائل سياسي و اقتصادي بيان کردم:

اولاً خواستم عرض کنم که حرکت سيد الشهدا حرکتي شفاف و هدفمند است. هم مبدأ و هم منتهي و هم مقصد دارد. در خطبه اول مبدأ و منتهي نامحدود بود يعني معنادار بود و آن معناي ولايت کليه الهيه بود که عمق توحيد است. در خطبه دوم هم منظورم مبدأ و منتهي و حرکتي است که همان اجتماعي بودن آن حرکت است که براي چه بود و چه مي­خواست بشود و قيام حضرت به تمام اهدافش رسيد چون مبدأ و منتهاي اين حرکت برگرفته از همان مبدأ و منتها بود. شفاف حرکت کرد و لذا به نتيجه رسيد. خدا امام بزرگوار و شهداي عزيز را رحمت کند امام(ره) فرمود: جمهوري اسلامي نه يک کلمه کم و نه يک کلمه زياد. لذا ايران به آن نقطه اوج خود رسيد. ملت همان شعار امام را داد و نفس عيسوي امام(ره) در جوانان ما اثر بخش بود بعد از رحلت امام، رهبر معظم انقلاب دام ظله همان سير و حرکت را ادامه دادند.

در دنياي امروز بيداريهايي شد اين بيداريها حرکتهايي است که مردم مي­کنند و بايد اين حرکات شفاف باشد يعني مبدأ اين حرکت اگر بنا باشد بر خون مردم  باشد ولي منتهايي نداشته باشد و مقصد شفافی نداشته باشد به نتيجه نمي­رسد و لذا کشورهايي از مسلمين که بيدار شدند و حرکت کردند و آنهايي هم که بعداً بيداري در آنها اتفاق مي­افتد بايد به اين نکته توجه کنند که اين حرکت ابتدا و انتها دارد مبدأ و منتهاي آن با توکّل و تکيه به خداست، از خدا بايد استمداد کنند و جمهوري اسلامي بايد يک نمونه­اي باشد.

در مسائلي که پيش آمد از جمله مسئله غزه و تهاجم رژيم پليد صهيونيستي به غزه و اين تهاجم8 روزه با چنين درندگي و خشونتي که صهيونيسم بر عليه مسلمانان غزه داشت تمام شد اينها از انسانيت هيچ بويي نبرده­اند و به قول معروف زمستان گذشت ولي سياهي به زغال ماند. سياهي هم به صهيونيست ماند هم به کسانيکه از اين رژيم پليد حمايت کردند و به او کمک کردند که در رأس آنها استکبار جهاني آمريکا بود. در اينجا ملتها بايد به اين نکته­ها توجه کنند:

1ـ رژيم صهيونيستي رژيمي پليد است که همه به پليدي اين رژيم پي بردند.

2ـ کشورهاي عربي و يا کشورهاي غربي از جمله استکبار جهاني آمريکا، صهيونيسم را با انواع کمکها کمک کردند و سخنشان اين بود که اين رژيم بايد از خود دفاع کند. اينها مشخص شدند و خط و مشي آنها آشکار شد که همان خط و مشی رژيم صهيونيستي است.

3ـ در اينجا مسئله سوريه هم مطرح مي­شود در اينجا همه کسانيکه براي کمک به اسرائيل حرکت کردند همانها براي تروريستهاي سوريه بر ضد سوريه سلاح فرستادند، چقدر به تروريستهاي سوريه کمک کردند و اينجا مشخص مي­شود که سوريه در چه نقطه­اي است اسرائيل در چه نقطه­اي است و چرا قصدشان از بين بردن سوريه است جنگ 8 روزه و اين حوادث شفاف شد.

بنابراين حرکتهايي که در جهت بيداري دنياست مشخص شد. جهان اسلام در اين ميدانهاي امتحان بايد پيروز شوند. خداوند اين امتحانها را پيش مي­آورد لذا ملتهاي اسلامي بايد در اين بيداريها توکل به خدا کنند.

ملتهای اسلامی! با توکل به خدا حرکت کنيد اگر جهان اسلام با توکل به خدا در برابر استکبار بايستد مگر استکبار مي­تواند اينطور بد مستي در دنيا کند! با حول و قوه خداي متعال همه ملتهاي بيدار جهان مي­توانند به آخرين نقطه حرکت برسند. از حسين بن علي درس بگيريد. حسين بن علي براي همه ملتها الگوست و حرکتش براي همه ملتها درس و عبرت است.

يک جمله هم درباره هفته بسيج عرض کنم. بسيج به گفته سخنان رهبر معظم انقلاب معجزه­اي بود که نيروهاي پاکيزه براي خدمت به انقلاب و ايثار و فداکاري انتخاب شدند. عزيزان بايد توجه داشته باشند که خط شما، خط امام حسين باشد که همان خدمت به اين نظام است که ام القراي اسلام است و مبدأ حرکت است و اين خدمت بسيار ارزش دارد.

نکته­اي هم که در اينجا هست اينست که وحدت جامعه و انسجام ملت ايران بسيار امري ضروري است گاهي مسائلي پيش مي­آيد مثلاً مي­گويند فلان چيز را بگوييم يا سؤال کنيم يا صحبتهايي بين شخصيتها و افراد پيش مي­آيد در اين مسائل اهم و مهم مطرح است نبايد مسائلي نُقل محفل بيگانگان شود. به اهم و مهم توجه کنيم به انسجام و وحدت کلمه در پناه ولايت فقيه توجه کنيم. ان شاء الله به حول و قوه خداي متعال اين انقلاب ما با اين جوانان ما به انقلاب جهاني امام عصر ارواحنا له الفداء متصل گردد آمين.  

 



[1]
. آل عمران/ 33.

[2]. بحارالأنوار، ج44، ص379، باب 37- ما جرى عليه بعد بيعة الناس.  

[3]. وسائل‏الشيعة، ج21، ص 476 ، 83- باب استحباب تعليم الصبي الكتابة.

[4]. بحارالأنوار، ج45، ص 43، الباب 37- سائر ما جرى عليه بعد

[5]. هود/56

برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش توسط معاونت پژوهشی دانشگاه

به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش نمایشگاهی توسط معاونت پژوهش در هفته آتی برگزار میگردد که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

اطلاعیه دانشگاه شهید مطهری در خصوص شرایط آزمون اختصاصی مقطع کارشناسی ارشد

 

الف-شرایط اختصاصی

1-ایمان و اعتقاد به دین مبین اسلام و التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه

2-داشتن گرایشهای حوزوی و طلبگی و رعایت زی طلبگی

3-سپردن تعهد مبنی بر رعایت مقررات و آئین نامه‌های داخلی مدرسه عالی و شرکت در کلیه کلاسهای درس

4-عدم اشتغال به کار در خارج از مدرسه عالی

5-پذیرفته شدن در آزمون اختصاصی و مصاحبه علمي با احراز حداقل امتیاز قبولی (برای هر درس نمره 10) و کسب میانگین دوازده به بالا

 

تبصره:دانش آموختگان حائز رتبه‌هاي 1 تا 25 آزمون سراسري از آزمون اختصاصي معاف مي‌باشند.

 

ب-مواد آزمون اختصاصی برای رشته فقه و حقوق اسلامی

ردیف

ماده امتحانی

منبع مورد نظر

ملاحظات

1

فقه

شرح لمعه شهید ثانی

غير از عباديات

2

اصول فقه

اصول الفقه مرحوم مظفر

-

3

ادبیات عرب

شرح ابن عقیل

-

4

حقوق مدنی

-

حقوق تعهدات

 

 

ج-مواد آزمون اختصاصي براي رشته فقه و حقوق خصوصي

ردیف

ماده امتحانی

منبع مورد نظر

ملاحظات

1

فقه

شرح لمعه شهید ثانی

غير از عباديات

2

اصول فقه

اصول الفقه مرحوم مظفر

-

3

ادبیات عرب

شرح ابن عقیل

-

4

حقوق مدنی

-

حقوق تعهدات،مسئوليت مدني و عقود معين

 

 

د- مواد آزمون اختصاصی برای رشته فلسفه و حکمت اسلامی

ردیف

ماده امتحانی

منبع مورد نظر

ملاحظات

1

کلام

شرح تجرید

غیر از امور عامه

2

منطق

المنطق مرحوم مظفر

-

3

فلسفه

شرح منظومه سبزواری

بخش الهیات

4

ادبیات عرب

شرح ابن عقیل

-

 

 

-مواد آزمون اختصاصي براي رشته فقه و حقوق جزا

ردیف

ماده امتحانی

منبع مورد نظر

ملاحظات

1

فقه

شرح لمعه شهید ثانی

غير از عباديات

2

اصول فقه

اصول الفقه مرحوم مظفر

-

3

ادبیات عرب

شرح ابن عقیل

-

4

حقوق جزاي عمومي

-

-

5

حقوق جزاي اختصاصي

-

-

 

 

و-مدارک لازم

1--اصل شناسنامه و یکسری رونوشت از تمامی صفحات

2-اصل کارت ملی و یک برگ کپی

3-سه قطعه عکس 4*3 تهیه شده در سال جاری

4-گواهی عکسدار مبنی بر پایان تحصیل دوره کارشناسی (برای فارغ التحصیلان) یا گواهی اشتغال به تحصیل در آخرین ترم با ذکر  تاریخ فراغت حداکثر تا 31/6/91 (ذکر میانگین کل در هر دو مورد ضروری است)

 

 

زمان و مکان آزمون متعاقبا در سایت سازمان سنجش آموزش کشور همزمان با اعلام اسامی واجدین شرایط دانشگاه اعلام خواهد شد.

testttt

test

نمایش 185 - 181 از 188 نتیجه
تعداد در هر صفحه 5
از 38